Diumenge de Rams arrenca la Setmana Santa i Mossèn Joan Soler anima a tothom a viure-la amb sencillesa i goig

A Arenys de Munt la Setmana Santa significa un programa d’actes religiosos al voltant de l’Església de Sant Martí, que ja arrenquen Diumenge fins al següent diumenge, de Rams a Pasqua. A les 11h del matí de diumenge es fa la benedicció, quan es llegeix el passatge de l'entrada a Jerusalem, i s'entra a l'església, on es fa la lectura de La Passió.
Dilluns dia 25 de març es fa la Celebració Penitencial, quan es fan lesc onfessions preparatòries per la Pasqua. Es tracta de reconeixer amb simplicitat i sinceritat que hi ha hagut ocasions on no hem estat fins, no hem fet bé alguna cosa o no hem estat a l'alçada. A 2/4 de 7 es fa la missa, i en acabat els mossèns atenen confessions individuals.
Dimarts tots els rectors del Bisbat de Girona van a la Catedral gironina perquè el Bisbe consagra els olis que després es fan servir durant tot l'any als batejos i extremuncions. Els Sants Olis els consagrarà per primer cop el nou Bisbe de Girona, Octavi Vilà, fins ara Abat del Monestir de Poblet. Mossèn Soler ja ha tingut una primera trobada amb el Bisbe Octavi, un dinar, on hi va assistir com a Delegat de Vocacions, i espera ben aviat veure'l per Arenys de Munt, quan s'adapti al nou càrrec, una tasca que requereix temps ja que ve d'una vida en comunitat monàstica. El destaca com un home maco, agradable, i de fe. I creu que Girona ha fet sort, i farà molt de bé a la comunitat, vivint la fe amb humilitat i sense estridències.
Dimecres es fa missa normal recordant la traició de Judes, i Dijous Sant es commemora el Sant Sopar, que recorda com es va instituir l'Eucaristia. Aquell dia es trien unes persones per representar els apòstols i se'ls renten els peus. A 2/4 de 8 hi ha l'Hora Santa, i a 2/4 de 9 l'Esbart d'Arenys de Munt escenificarà La Moixiganga, arrencant des del Carrer Vell fins l'Església. És la representació d'una mena de Via Crucis amb figures humanes.
Divendres Sant hi ha dues celebracions. A les 11 el Via Crucis i els 14 passos del camí de Jesús cap a la Creu. A les 5 de la tarda es fa un Ofici audter, amb molt silenci, commemorant la mort de Jesús a la creu. Dissabte al matín o hi ha res perquè Jesús està enterrat al Sepulcre. Però al vespre a les 9 esclata la joia de la Resurrecció amb una trobada davant l'Església, l'encesa del Ciri Pasqual, i es fa una celebració amb cants, llum, flors, música, encens... celebrant la victòria de la vida sobre la mort. Diumenge és el Gran Diumenge, amb la celebració de les 11h del matí.
Mossèn Joan Soler ha volgut convidar a tota la ciutadania a celebrar la Setmana Santa, ja que dona un sentit diferent a la vida i de relacionar-se amb la realitat. La tradició ha canviat al llarg dels anys. Abans la Quaresme era un temps de privació, de restricció, penediment, i la gent no podia divertir-se ni anant al cinema. Venia a ser com el Ramadà musulmà en la tradició cristiana. Ara com a molt, i només en sectors de gent de més edat, n'ha quedat el fet de no menjar carn en divendres. I els sectors més joves de la societat no saben ni què es commemora. Els infants, això si, saben que per Pasqua menjaran una figura de xocolata i res més. Mossèn Joan Soler creu que el sentit antic de la Quaresma ha quedat diluit, però si que hauria de viure's encara la Quaresma com un temps de sencillesa. Al seu entendre no serveix de res no menjar carn un divendres i substitur-ho per una mariscada. Es tracta de viure un temps amb austeritat, esperant el gran dia de la Resurrecció.
Pel que fa a la Mona de Pasqua, Mossèn Soler gaudeix amb la tradició de regalar-la als seus dos fillols, però hi acompanya un sobre amb diners, amb l'encàrrec que el fillol els destini a alguna entitat social, per ajudar a qui cregui que en té necessitat. És una manera d'educar en la solidaritat i fer-ho inculca uns valors diferents als de la Societat de Consum, que t'acaba degradant com a persona.






