Ahir els anunciavem que Esquerra i Junts s’han posat d’acord per fer un govern independentista de coalició i avui ja podem valorar-ho i explicar l’estructura del nou govern. El nou govern tindrà catorze departaments, set en mans d’ERC i set en mans de Junts. Són un més que l’actual govern en funcions, que té 13 departaments, dels quals ERC en dirigeix sis. El nou govern serà “100% paritari”. El Departament d’Interior, fins ara en mans de Junts, que encapçala l’actual govern en funcions, passarà a ERC, que assumirà aquesta responsabilitat per primera vegada. També es farà càrrec del Departament de Cultura i conservarà Educació. Al seu torn, Junts assumirà Economia i Hisenda; també els de Salut, Acció Exterior i Justícia, ara en mans d’ERC. Diversos departaments, a més, es fusionen o canvien de nom. El nou Departament de Presidència sumarà les competències de Relacions Institucionals, Administració i Funció Pública, i l’Oficina per al pla pilot de la Renda Bàsica, fruit del pacte assolit amb la CUP.
ERC assumirà el Departament de Feminismes i Igualtat, de nova creació. I conserva dos departaments dins dels quals hi ha canvis: Empresa i Treball, i Acció Climàtica, Agricultura i Alimentació. La resta de departaments que assumeix Junts són Polítiques Digitals, Infraestructures i Agenda Urbana, que fusiona els actuals de Polítiques Digitals i Territori i Sostenibilitat, Recerca i Universitats, i Drets Socials, que fins ara existia com a Afers Socials dins del Departament de Treball.
Sembla que Elsa Artadi, de Junts, seria la nova vicepresidenta del govern i consellera d’Economia i Hisenda. Una altra dona, Laura Vilagrà, d’ERC, podria ser la consellera de Presidència. L’actual titular d’Interior, Miquel Sàmper, podria assumir la cartera de Justícia. Jordi Puigneró o Damià Calvet podrien dirigir la conselleria de Polítiques Digitals i Infraestructures. Josep Maria Argimon, fins ara secretari de Salut Pública i director del Servei Català de la Salut, podria ser el nou conseller de Salut. I Josep Rius, excap de gabinet de Carles Puigdemont, s’apunta que podria ser el conseller d’Acció Exterior.Roger Torrent, d’ERC, expresident del Parlament, també podria ser un dels consellers del nou govern, tot i que no ha transcendit a quina cartera podria optar.
Aquest preacord sobre la formació del nou govern ha estat negociat de manera molt discreta per Aragonès i Sànchez durant el cap de setmana, i validat per les executives d’ERC i Junts.
El desbloqueig polític que permetrà investir Aragonès president de la Generalitat ha arribat 93 dies després de les eleccions del 14F i 9 dies abans que es convoquin automàticament noves eleccions, el 26 de maig, que és dimecres que ve.
En fem la valoració pertinent amb els representants polítics del municipi, concretament amb Ramon Pujol, (ERC), Santi Morell (JuntsxCat), Vanesa Muños (PSC) i Maria Ballester (CUP). Esquerra i Junts esperen que els partits superin els retrets i treballin junts, sense picabaralles públiques, i el PSC afirma que Esquerra s’ha abaixat els pantalons i ha regalat el govern a un partit de dretes com és Junts.