Avui, dia de la Verge de Montserrat, es repartirà una branca d’olivera als assistents a la missa del vespre

Avui, 27 d’abril, no és festiu laboral, però si que és festiu espiritual, perquè avui és el Dia de la Mare de Déu de Montserrat, Patrona de Catalunya, i guía espiritual per milions de persones aquí i arreu del món. La celebració a la muntanya santa ja va arrencar ahir al vespre, amb la Vetlla de Santa Maria i avui segueixen els actes litúrgics programats. La Vetlla d’ahir va ser presidida per Joan Planellas, arquebisbe de Tarragona, durant la qual, en el moment de l’Ofertori, el Pare Abat Manel Gasch va rebre l’ofrena de l’oli simbòlic de les llànties que cremen durant tot l’any a la Basílica de Santa Maria. Aquestes llànties representen totes les comarques de Catalunya, així com les institucions i moviments socials que les han ofrenat des de 1947, l’any en què es van celebrar les festes de l’entronització, i la tradició de vetllar Santa Maria.

Enguany es compleixen setanta-cinc anys de l’ofrena que va fer el Futbol Club Barcelona, per la qual cosa el seu vicepresident Eduard Romeu va renovar l’ofrena de la flama d’aquesta llàntia, i va parlar en nom del Barça i de les altres entitats que també commemoren el 75è aniversari. Al final de la Vetlla hi va haver una ballada de sardanes a la Plaça de Santa Maria.

I avui, dijous 27 d’abril, a les 11, s’ha fet l’eucaristia de la Solemnitat de la Mare de Déu de Montserrat, presidida per Agustí Cortès, bisbe de Sant Feliu de Llobregat, i ha acabat amb el tradicional cant de la Salve Regina i el Virolai, a càrrec de l’Escolania de Montserrat.

Tot això és la celebració a la muntanya de Montserrat, però també hi haurà missa avui a Arenys de Munt, amb el tradicional record montserratí. El nostre municipi, com tants altres del país té una estreta vinculació amb Montserrat, gràcies al peregrinatge que cada any es fa a la muntanya, i també a través de la confraria de la Mare de Deu de Montserrat. I també hi haurà missa conmemorativa aquest vespre. I bona part de la responsabilitat de tot plegat la tenen les germanes Missé. Remei Missé Sañé ha explicat que aquest vespre a les 7 hi ha la tradicional missa a l’església, i al sortir es donarà a cada fidel una branca d’olivera, ja que és també un símbol de la muntanya. Abans es donava boix però una malaltia als arbustos impedeix que se’n pugui arrencar. Remei Missé ha comentat també que la celebració de la Festivitat de la Mare de Déu de Montserrat d’enguany coincideix amb el 800 aniversari de la fundació de la Confraria de la Mare de Déu de Montserrat, i que el dia 6 de maig es fa una trobada a Montserrat, i a la tardor es prepara un pelegrinatge a Roma, on ja s’hi han apuntat 22 persones d’Arenys de Munt.

La confraria és una entitat que va néixer amb l’objectiu d’estendre i facilitar la devoció a la Mare de Déu de Montserrat arreu del món. Per aquest motiu, tant a la Vetlla de Santa Maria d’ahir com a la missa conventual d’avui, s’ha fet un reconeixement especial a aquesta efemèride. La Confraria de la Mare de Déu de Montserrat la formen tots els creients que, tenint com a punt de referència el Santuari de Montserrat, s’uneixen per encoratjar-se mútuament en el seu pelegrinatge cap a Déu. És una comunió de pregària del Santuari: els monjos i els pelegrins que hi són presents encomanem a Déu els qui, de lluny estant, s’hi senten units.

Al pelegrinatge a Roma s’hi faran sardanes per la Pau, un Rosari processional a la Basílica de Santa Maria, i una acollida i pregària amb la Comunitat de Sant Egidi. Això serà divendres 6 d’octubre. El dissabte dia 7 a la Ciutat del Vaticà, els confrares tindran Audiència del Sant Pare, i a la Basílica de Sant Pau extramurs li dedicaran una ballada de sardanes. També hi haurà concert de l’Escolania. Diumenge 8 d’octubre celebraran l’Àngelus a la Plaça de Sant Pere, i a la Basílica de Sant Pere tindran Missa presidida per Joan Josep Omella, Cardenal i Arquebisbe de Barcelona. També diumenge faran una ofrena floral i una visita espritual amb cant del Virolai a l’Església de la Mare de Déu de Montserrat de Roma. I dilluns dia 9 d’octubre, a la Basílica de Santa Maria la Major hi haurà Missa de Rèquiem pels confrares difunts presidida per l’Abat de Montserrat, Manel Gasch i Hurios.

Joan Maria Mayol, rector del Santuari de Montserrat, ha explicat que avui ha fet molt bon dia a Montserrat i ha comentat que la festa de la Moreneta és una festa de tots, per a tota Catalunya, on tothom que hi pugi, pot sentir-se a casa, o sentir Montserrat al cor des d’allà on sigui. El missatge és de germanor, la única manera de fer país, tots agafats de les mans com en una sardana. Mayol ha comentat també el pelegrinatge a Roma i l’orígen de la Confraria.

I ja per acabar aquest bloc dedicat a parlar de la festivitat de la Patrona de Catalunya, val a dir que a Montserrat ja hi torna a haver un petit autobús que volta pel Santuari per donar servei a persones amb mobilitat reduïda. Fa uns anys era un carrilet de color verd, amb un parell de vagons, i ara és un microbús blau amb capacitat per a 24 persones, elèctric 100%, que fa parades a la plaça de la Creu (davant de les botigues i l’estació del cremallera), la plaça de l’Abat Oliba i la plaça de Santa Maria, i que té l’origen a la rotonda de l’Escolania. Aquest servei de microbús s’allargarà fins a l’octubre.