La presentació es farà a partir de les 7 de la tarda a la Sala Municipal, amb entrada gratuïta. Hi participaran el president de l’Institut Nova Historia, Albert Codinas, l’alcalde Joan Rabasseda, l’escriptor i investigador, Jordi Bilbeny, l’escriptora Krystyna Schreiber, Ernesto Álvarez, Museòleg i historiador cuba, i Joan-Pere Le Bihan, exdirector General de les Escoles La Bressola.
Aquest Simposi, durant molts anys es va anomenar “Simposi sobre la descoberta catalana d’Amèrica”. L’historiador Jordi Bilbeny, ha explicat que han canviat el nom per adaptar-lo als nous continguts, que van més enllà de la qüestió americana.
Ja demà dissabte a partir de les 10 del matí, a la Sala Municipal, es farà el gruix de conferencies que duraran tot el dia. L’entrada és de 10 euros.
La conferència inaugural serà a càrrec de Anna Miñarro, Psicòloga clínica i Psicoanalista que parlarà de: El rostre i el rastre de la violència (1936-2017)
Jordi Bilbeny parlarà de: Joan Boscà, poeta en llengua catalana d’obra segrestada i perduda. Segons Bilbeny, Joan Boscà, Juan Boscán en castellà, era conegut com un personatge de segona fila, amic de Garcilaso de la Vega.
Després es farà el lliurament del «9è Guardó Nova Història» que aquest any serà per Pep Andreu, alcalde de Montblanc, impulsor de la Universitat Nova Hstoria i finalment es farà la conferència de clausura a càrrec de Sebastià Sardiné, que portarà per nom La independencia de la historia, on exposarà la necessitat d’estudiar la historia lliurement.